Wednesday, April 21, 2010

Bangau Tanjung,Temerloh,Pahang

Bangau Tanjung,Temerloh adalah satu tempat yang menarik dan istimewa dalam ingatan saya semasa bertugas diPejabat Daerah dan Tanah Temerloh.Bangau (cattle egret) adalah sejenis burung pemakan ikan yang masih kedapatan diBangau Tanjung,Temerloh.Ini merupakan significat nama tempat ini mendapat namanya.DiBangau Tanjunglah kami mendapati pengusaha ikan patin mula berkembang dan masih semarak hingga kehari ini.Dalam blog saya http://sungaibatuderelong.blogspot.com ada saya coretkan bagaimana saya dengan DO (Nasaruddin) menjadikan industri ikan patin berkembang hinggakan Majlis Daerah Temerloh menamakan bandar Temerloh sebagai Bandar Ikan Patin yang mana saya ulas berkenaan pemilihan nama tersebut bersama pesaingnya Datuk Sudirman.Bangau Tanjung adalah tempat kami bermain dan kakitangan pejabat tanah dan disitu juga kami memulakan pesta berakit diTemerloh.Kami membuat rakit dan kemudian menghiasnya secantik mungkin.Saya telah ditugaskan mendapatkan sponser bagi rakit kami, SO Sabri,CC Baha,Embong dan kakitangan saya yang lain bertungkus lumus menyiapkan rakit tersebut diBangau Tanjung yang pasirnya cantik dan bersih tempat kami bergotong-royong dan kadang-kadang saya terlena masa rihat kerana kepenatan.

Bila hari pertandingan rakit dijalankan kami telah menang dan pertandingan itu berakhir dikawasan tambatan jeti lama, Temerloh.Hari ini pesta berakit Negeri Pahang telah diadakan dari Lipis hinggalah kePekan dengan melalui Temerloh.Jadi nampaknya idea kami dahulu itu telah berkembang dan menjadi acara tahunan berakit Negeri Pahang.Bangau Tanjung,saya harap dapat dibangunkan sebagai projek Homestay yang saya lihat diTemerloh ada dijayakan oleh Cikgu Shahriman dari Kerinau.Jadi orang macam SO Sabri yang ada tanah diBangau Tanjung bolehlah membuat projek Homestay dengan sedikit pembaikan berbanding projek Homestay yang lain iaitu menyediakan perahu-perahu kepada para pelancung bagi menyusuri Sungai pahang dan menjalankan aktiviti melihat gajah atau mendaki Gunung Senyum sebagai satu pakage Homestay tersebut.Produk makanan selain ikan patin boleh juga dicubakan kepada pelancung seperti penyediaan membuat lemang,masak ikan dalam buluh,nasi berulam,ikan salai,jeruk buah perah,jeruk buah kepayang dan lain-lain.Begitu jugalah kubur Datuk Sudirman perlu dijaga dan diurus bagi kemudahan peminat melawatinya dari seluruh pelusuk tanah air.Saya kadang-kadang amat teruja mendengar lagu Basikal Tua oleh Sudirman yang melelong-lelong diBangau Tanjung sekiranya beliau masa ada.

Aminudin PhD

No comments:

Post a Comment