Wednesday, April 21, 2010

Batu Sawar,Temerloh,Pahang

Batu Sawar,Temerloh adalah kampung yang agak jauh dan terpencil dari Bandar Temerloh semasa saya bertugas diTemerloh.Namun begitu saya berkesempatan melawat dan meninjau perkampungan tersebut semasa berkhidmat diPejabat Daerah dan Tanah Temerloh.Dimana saya terpaksa melalui jalan Felda-Felda Jengka dan kekawasan sekitar Gunung Senyum dan barulah sampai keKampung Batu Sawar.Batu Sawar kalau mengikut sasterawan Zakarian Hitam banyak nama kampung dinegeri Pahang bernama Batu Sawar.Diantaranya Batu Sawar diKechau ,Lipis.Batu Sawar diPulau Manis,Pekan.Batu Sawar diBatu Talam,Raub dan Batu Sawar, diHulu tembeling,Jerantut.Mengikut Zakaria Hitam juga, Batu Sawar mendapat namanya kerana sawar yang dibuat oleh Sang Kelembai telah menjadi batu.Sawar yang dibuat oleh Sang Kelembai itu adalah untuk menahan tuwar.

Tuwar ini telah saya coretkan dalam blog saya Http://sungaibatuderelong.blogspot.com.Kampung Batu Sawar diTemerloh dimasa saya bertugas itu sedang mengusahakan ladang kelapa sawit dan juga perusahaan akuakultur yang saya percaya ketika ini hasilnya sudah dikecapi oleh para penduduk dikampung tersebut terutama sekali kelapa sawit.Dengan siapnya jambatan Kerdau yang merentasi Sungai Pahang, saya pasti penduduk Batu sawar lebih lekas lagi menghantar hasil pertanian mereka keTemerloh atau keJerantut.Dimana yang selama ini mereka yang hendak keTemerloh melalui jalan darat yang agak jauh iaitu menerusi Kampung Awah.Jadi inilah satu contoh infrastruktur yang dibina oleh kerajaan bagi kemudahan rakyat,namun agak lama juga mereka menantinya dan barulah menjadi kenyataan sekarang.Maka satu kayu pengukur dari segi masa diperlukan bagi mengukur projek kerajaan perlu dibuat mulai sekarang.Inilah ciri-ciri negara maju yang kita idamkan.

Aminudin PhD

No comments:

Post a Comment