Sunday, April 4, 2010

Benta,Kuala Lipis,Pahang

Benta, mengikut Kamus Delta (1988) bermakna bisul bibir atau rumput ternakan (rice grass).Benta yang merupakan pekan kecil yang terletak didalam Daerah Kuala Lipis yang selalu saya lalui ketika menaiki bas untuk keDong,Raub bila saya mengunjugi rumah Pak Cu saya Husin diSekolah Menengah Rendah Dong.Tetapi hari ini pekan itu akan kita "terlepas" kerana telah ada jalan bypass dari Lipis ke Raub, jadi bagi bebudak sekarang akan jadi pada satu masa nanti tidak lagi mengetahu Pekan Lama Benta.Inilah nikmat jalan bagus sekarang yang sedikit sebanyak menghilangkan sejarah lama kita, yang terpaksa kita "bayar".Benta kalau mengikut saudara Mustafa Kamal Haudin (1997) telah dibuka oleh Tok Mengkodi yang mempunyai legendanya sendiri dalam usaha membuka tanah dari Bukit Ngerik hinggalah keBukit Guling Nangka.Benta adalah pekan kegemaran saya melawatnya kerana terdapat pekan sari Benta yang berhampiran dengan perhentian basnya.Disitulah terdapat perjualan gula kabung yang terkenal diPahang hingga kehari ini.

Dahulu semasa saya bebudak gula kabung yang dijual dipekan sari Benta adalah bulat dan besar dan dibaluti oleh dedaun kering.Hari ini telah menjadi kecil dan harganya pun mahal.Disamping itu dipekan sari Benta pun turut menjual buah-buah hutan yang saya minati iaitu salak,kelubi,tampoi,perah,kepayang dan lain-lain.Saya juga gemar makan satey dijual digerai-gerai pekan sari tersebut dan juga mee rebusnya yang enak disitu.Disamping itu untuk menikmati gulai ikan sungai pula saya boleh makan dekedai makan depan Balai Polis ,Benta dimasa dahulu amatlah menyelerakan.Dipekan Benta ini ada beberapa kawan saya seperti Amiruddin (sekarang seorang guru),Rahman (dahulu Pengetua SM Sulaiman,Bentong) dan juga Rahim Kassim (seorang PTD diLabuan) dan lain-lain.Begitu juga Pak Cu Husin ,saya pun pernah menjadi Pengetua SM Benta sebelum beliau bersara.Jadi sepatutnya pekan Benta telah membangun dengan pesat sebab kedudukannya yang strategik, tetapi apakan daya dia kini macam dahulu juga.Inilah apa yang saya perhatikan tentang pembangunan Daerah Kuala Lipis yang mulai ditinggal dari aspek pembangunannya jika dibandingkan dengan Kelantan sekarang, padahal Daerah Kuala Lipis ini dalam perintah BN dan Ibu Negeri Pahang dahulunya.Lipis oh Lipis.

Aminudin PhD

No comments:

Post a Comment