Friday, April 23, 2010

Memori 23-Batang Air,Sarawak

Batang Air,Sarawak merupakan nama yang tempat yang mula-mula saya kunjungi Sarawak ditahun 1980an.Ketika itu projek haidro-letrik Batang Air,sedang dalam pembinaan.Namun sebagai pegawai agensi kerajaan yang bertugas menjaga tugas Integrasi dan keselamatan saya bersama Encik Ibrahim telah menghadhiri khemah kerja integrasi tersebut.Masa itu perjalanan dari Kucing berjam-jam untuk sampai keBatang Air.Kami tinggal dikhemah yang seakan-akan kem PLKN yang ada diperingkat awal,dimana mandi secara ramai-ramai pada kolah yang besar dan bila sakit perut berebut-rebut bilik tandas.Sungguhpun makanan yang disajikan tidaklah begitu enak bagi tekak saya kerana ianya menu orang Sarawak, namun kerana dalam suasana tepi empangan dan ala hutan masa itu, kami makan dengan penuh selera.Dalam tugas menjaga integrasi masa itu ,saya banyak mengutarakan idea bagaimana kita hendak memupuk integrasi dikalangan ras dinegara ini.Saya ada mencadangkan masa itu ialah dibina pusat penyelidikan (R & D) pelbagai ras, dimana rakyat Malaysia yang berotak geliga pelbagai kaum disatukan dalam sebuah intitusi penyelidikan terutama sekali bagi membangunan negara ini.Banyak yang ketawa dengan cadangan saya itu, namun hingga hari ini belum menjadi realiti lagi.TPM sekarang pun ada masa itu, dia masih muda dan bergiat aktif dalam UMNO ketika itu.Dia mungkin telah lupa peristiwa kami berbengkel diBatang Air itu.

Hari ini saya dapati ,Batang Air telah mempunyai hotel atau resort yang bertaraf lima bintang.Mereka sekarang mungkin tidak mengetahui kami berpuluh tahun dahulu telah meninggalkan jejak kami disitu dan bermain disitu.Saya juga difahamkan pembinaan empangan hidro diBatang Air telah banyak memindahkan penduduk tempatan disitu.Ini akan membolehkan rakyat Sarawak menikmati bekalan api letrik yang saya rasa banyak rumah panjang yang pernah kami lawati dan tidur dimasa itu menikmatinya.Seingat saya Encik Tajadin yang pernah menjadi orang kuat integrasi dan juga GSPS Sarawak ketika itu telah menjelajah keseluruhan Sarawak dengan menaiki helikopter,bot,pajero dan sebagainya berkhidmat untuk Sarawak dan negara dapat mengingati semua itu.Namun ,saya dapati Pasukan Tentera memang wajar mendapat sanjungan dan ganjaran dari pihak kerajaan, tetapi kami yang yang sama-sama memerah otak dan kadang-kadang ikut operasi bersama mereka dilupakan begitu sahaja ?

Dr Aminudin

No comments:

Post a Comment