Monday, April 26, 2010

Memori 24-Paya Sok,Temerloh,Pahang

Kampung Paya Sok ,Temerloh adalah sebuah kampung paling hujung didaerah Temerloh.Kampung ini bersempadan dengan Daerah Jerantut.Kalau kita silap cakap ia kadang-kadang bermakna paling akhir atau orang Pahang kata "sot",paling "sot".Ia mungkin betul juga kalau "sot" itu nama asal Kampung Sok.Namun begitu ada juga dikalangan orang kampung mengatakan nama kampung itu Paya Sok adalah berasal dari nama orang asli yang membuka penempatan dikampung itu.Ini ada logiknya juga kerana memang bersebelahan dengan kampung itu terdapat rezab orang asli dan merupakan penempatan hidupan liar yang dikenali sebagai Kerau Game Rezab.Selain dari itu kampung ini popular dengan hidupan liar seperti kijang,rusa,kancil,seladang dan lain-lain bila tiba musim jabatan perhilitan mengeluar lesen memburu yang biasanya dikeluarkan pada pemburu dibulan November setiap tahun.

Saya masih mengingati tentang Haji Din yang juga merupakan cc kepada Encik Nawawi yang pernah saya coretkan adalah merupakan peminat dalam hal pemburuan ini.Saya kadang-kadang merasa juga daging kijang liar ini yang dihantar oleh Encik Nawawi kepada saya.Selain dari itu Kampung Paya Sok juga mengingatkan saya kepada seorang kakak yang juga waris kepada Jamaludin dan saya ,dimana kami ada memawah lembu-lembu kami yang ada kira-kira 50-60 ekor kepadanya untuk diternak dikampung tersebut.Apa yang nak dijadikan cerita ialah lembu-lembu itu telah diserang oleh hawar, maka agak kecewalah saya dan jamaludin kerana ditimpa hawar itu.Baki yang masih selamat pula telah dimaklumkan kepada kami adalah sedikit amat, bahawa ianya tidak dapat dikesan lagi kerana banyak pagar-pagar sudah rosak dan lembu lari entah kemana dan ada kemungkinan pula dibedal oleh sang belang yang berhampiran dengan hutan simpan Kerau itu.Jadi inilah risikonya membela benda hidup yang kita tidak tahu apa yang akan terjadi dihari esok.Mungkin juga kalau kita renong ejaan huruf ESOK itu kalau dibuang E, menjadi SOK.Adakah ini satu kebetulan tentang Kampung Sok yang pernah saya bergaul dan berbudi pada penduduknya itu ?

Dr Aminudin

1 comment:

  1. Salam Dr.. kebetulan sy anak kelahiran kg paya sok. Rmh nenek sy betul2 dpn masid kg ni. Tp sy lahir je kat situ, duduknya tidak..

    ReplyDelete