Thursday, June 17, 2010

Anekdotku 14-Pokok Leletup (Passiflora foetida)


Pokok leletup dimasa saya bebudak diSungaibatu deRelong dahulu memang banyak tumbuh dalam padang Pakangah Man yang selalunya saya ikuti jalannya menuju kerumah Pakencik Abob untuk bermain dengan Miah dan Abang Hamid. Pokok leletup ini adalah tumbuhan yang menjalar dan bila ia berbuah ia boleh dimakan.Rasanya manis dan mempunyai biji yang seakan-akan biji selasih.Bila disebut selasih saya teringatkan minuman kegemaran saya bila bulan puasa.Dikampung kami dahulu bila tiba bulan puasa ada dua jenis kegemaran kami bebudak disungaibatu ketika itu ialah airbatu sirap dan airbatu dibubuh bijih selasih yang telah dikembangkan.Minum air batu sirap batu masa dahulu itu mana ada peti ais macam zaman sekarang.Kami bebudak kena membeli dikedai Aki Subuh dekat padang sekolah kebangsaan Relong itu.Awal-awal lagi kami menunggu untuk membelinya dimana beliau pula membelinya dari bandar Kuala Lipis.Biasanya satu ketul besar 4 inci x 4 inci ais ketul itu dipotong oleh Aki Subuh.Jadi kami beli dibungkus dengan kertas suratkhabar dan disaluti oleh habuk sekam kayu.Itulah ketul ais yang kami bawa balik dan bila sampai dirumah sudah jadi kecil dan cair.Bila sampai dirumah barulah dibuat air sirap atau air batu dicampur biji selasih.Bila menjelang waktu berbuka ia telah cair semuanya namun adalah rasa sejuk air batu.Itulah kami bebudak zaman kami dahulu yang hidup dihulu Lipis, hari ini semua rumah orang kita ada peti sejuk dirumah masing-masing patutlah kita bersyukur pada kemajuan teknologi yang ada.Itupun masih bersungut dan anak-anak yang sudah besarpun takmahu berpuasa bila tiba bulan ramadan.Bila dekat bulan ramadan ini saya teringat semasa saya menumpang dirumah ADO Azhar B, diRompin zaman bujang-bujang dahulu hanya bersahur dengan conflake sahaja ala kadar kerana nak kerjarkan pelarian Vietnam yang telah mendarat diRompin yang seingat saya banyak juga pokok leletup ditepi pandai tersebut yang ranap ditijak oleh mereka.

Hadis berkaitan cara minum ialah dari Anas RA katanya, "Bahawasanya Rasulullah SAW pernah meniup kedalam minuman tiga kali.Kata beliau ," Itu lebih elok, lebih baik dan lebih bagus",Kata Anas " Kerana itu aku meniup tiga kali setiap minum " (Ai-Imam Muslim,Terjemahan Hadis Shahih Muslim,2007:91)

Aminudin Ph.D

No comments:

Post a Comment