Tuesday, June 1, 2010

Anekdotku 7-Kini Tiada Lagi Orang Berdikir,Pencaksilat,Tarian Piring dan Tembak Senapang


Masa saya kecil dahulu, bila emak menyebut akan ada saudara khenduri kahwin, saya begitu girang sekali.Ini adalah kerana dapat berjumpa kawan-kawan dan saudara-mara yang akan berkampung dua tiga minggu dirumah pengantin.Berkampung dirumah orang hendak membuat khenduri kahwin adalah bagi persediaan khenduri kahwin tersebut.Diantara kerja-kerja yang dibuat ialah membuat pelantar lelari yang saya ceritakan dalam blog saya http://sungaibatuderelong.blogspot.com.Membuat kuih kering,nasi manis,bahulu dan lain-lain bagi untuk jamuan tetamu yang datang adalah juga kerja-kerja yang dibuat, begitu jugalah gotong-royong meminjam pinggan mangkok,periuk-belangga, kuali serta kawah.Bila tiba pada hari perkahwinan seingat saya semasa khenduri anak Aki Mat iaitu Akak Sabar dan Abang Mat Angat amatlah meriah sekali, maklumlah keluarga ini adalah keluarga seni iaitu Badar,Abang Bedu (M.Z.Alias),Siti Ameh dan Abang Mahyudin adalah penulis-penulis sajak dan rencana ketika itu.Maka adalah berdikir yang berlaku masa itu dirumah khenduri kahwin tersebut.Berdikir masa itu menggunakan rebana dan didendangkan dengan nyaring oleh pendikir masa itu seperti Abang Husin Mandak dari Ulu Teris,Pakambong Ajis dari Berchang dan Abang Tapa dari Relong.Mereka inilah yang melaungkan dikir mereka dengan suara senyaring-nyaringnya dengan lunak dan sesekali saya disuruh mengantar air untuk mereka.Hari ini saya tidak lagi mendengar khabar yang bila orang kahwin diRelong ada acara berdikir.

Begitu jugalah bila pangantin lelaki tiba dirumah pengantin perempuan mereka akan disambut dengan tembakkan senapang sebanyak tiga das yang seingat saya Pakangah Manlah yang sering menembaknya.Kalau saya ada akan saya suruh dia tembak tupai-tupai yang sedang meniti-niti didaham pokok mempelam atau dihujung daun nyor ditempat orang kawin itu.Selepas itu diikuti oleh taburan beras dan bertih yang disediakan oleh tuan rumah yang kadang-kadang boleh masuk dalam lubang hidung kami budak-budak yang lari mutang-manting membuat sibuk.Selepas itu adalah pula pencaksilat yang disampaikan oleh Aki Hod atau Pakbusu Abas atau Abang Nor.Kalau mengizinkan kami dapat melihat Aki Hod meliut-liutkan tangannya menarikan tarian piring yang terdapat lilin diatasnya serta kedengaran bunyi ketukan cincin pada piring yang dipegangnya.Bunyi hentakan jari kepiring ini yang berketing-keting itu membuat saya cukup terpegun dan tidak dapat melupakan kenangan itu walaupun saya selalu dikacau oleh Nuar Kadir yang berdekah-dekah melihat saya terpaku ditempat Aki Hod menarikan tarian lilin itu.Hari ini semua itu tiada lagi bagi kami untuk melihat senerio seumpama itu, jadi inilah kenangan yang dapat saya coretkan kepada generasi yang akan datang bahawa kampung kami deRelong ada berdikir,tarian piring,pencak-silat dan tembak senapang bila ada orang berkahwin.

Hadis berkaitan dengan hiburan apabila orang berkahwin ini saya dapati ada Imam Bukhari dan Ahmad meriwayatkan dari Siti Aisyah RA, bahawa ia pernah membawa pengantin wanita kerumah pengantin lelaki dari kaum Anshar, maka Nabi Muhammad SAW, ada bertanya " Wahai Aisyah tidak adakah hiburan pada mereka ? Sebab orang-orang Anshar itu menyukai hiburan " (Prof.Dr Yusuf Al-Qardhawi,Seni dan Hiburan Dalam Islam,2008:77)

Aminudin Ph.D

No comments:

Post a Comment