Thursday, June 24, 2010

Anekdotku 15-Pesta Mandi Sampat


Peristiwa bagi pesta mandi sampat adalah pesta yang dibuat setelah upacara perkahwinan akan berakhir.Pada kebiasaannya selepas hari pertama perkahwinan dikampung kami iaitu Kampung Relong atau kampung lain disekitarnya.Umpamanya dalam ingatan saya peristiwa ini berlaku diKampung Behrang iaitu pada hari orang hendak memulangkan pinggan mangkuk.Peristiwa ini saya ingat benar pada khenduri kahwin Pakandak Koraini dengan Akak Munah diKampung Behrang.Tuan rumah ialah Aki Ibrahim iaitu bapa saudara kepada ayah saya, Abdul Karim bin Ali.Mengikut ayah saya, Aki Ibrahimlah yang menyuruh ayah saya belajar memondok diPasir Mas, Kelantan bersama Tok Imam Masjid Kampung Relong, Ustaz Muhammad Mandak. Dalam khenduri kahwin ini saya duduk dua-tiga minggu dirumah Aki Ibrahim dimana berulang-alik kesekolah Relong dengan berjalan kaki dari Behrang ke Sekolah Rendah Relong dengan kawan-kawan lain kerana masih bersekolah.

Pesta mandi sampat ini dipanggil pun tidaklah saya tahu akan maknanya, namun pada pendapat saya ialah dari perkataan " tidak sempat " yang bermaksud tidak sempat lari sudah kena sirah dek (oleh) air.Pesta ini akan berlaku bila sesorang memulakannya dengan mengambil air sebaldi atau setempurung atau sebesen air dan kemudian menyiramkannya pada orang lain.Maka budak-budak masa itu termasuk saya mulalah mencari sasarannya.Bila bertemur air dengan air habislah basah, lecur kata orang dikampung kami.Mana yang latah itu membuatkan kami semua begitu terhibur dengan latah mereka apabila kena siram oleh air.Malahan peristiwa kejar mengejar turut berlaku bagi menyimbah orang yang telah menyimbah air kepada mereka.Kini peristiwa ini hanya tinggal kenangan dikampung kami.Bagi saya yang basah lecur ketika itu terus sahaja terjun kedalam gedung Aki Ibrahim yang terdapat dekat rumah itu.Lagipun kegemaran saya kalau datang kerumah Aki Ibrahim itu apabila tiba musim buah yang banyak disitu, disamping berborak dengan Dalilah, anak Aki yang sedarjah dengan saya.Kini Dalilah telah kembali keRahmatullah dan saya panjatkan doa untuknya serta juga pada Aki dan Wan serta juga Pakandak Koraini yang turut kembali kealam yang kekal abadi.Al-Fatihah.

Hadis yang berkaitan dengan kawasan air ialah dari Abu Hurairah RA, katanya Rasulullah SAW bersabda, "Jangan kamu kencing ia air yang tenang, dimana kamu mandi pula disitu " (Al-Imam Muslim, Terjemahan hadis Shahih Muslim, 2007:144)

Dr Aminudin

No comments:

Post a Comment