Tuesday, June 1, 2010

Anekdotku 8- Abdu Hadi Tukang Urut


DiKampung kami Kampung Relong itu dahulu terkenal dengan seorang tukang urut iaitu Abdu Hadi.Beliau terkenal boleh dikatakan diDaerah Lipis.Dia juga boleh memulihkan orang yang patah.Saya yang juga seorang pemain sukan dan rakan lain seperti Burhan,Abang Nor dan lain-lain kalau terseliuh atau terkehel akan mencari tukang urut atau kami panggil diRelong bergosok dan orang yang dicari tidaklah orang lain kalau bukan Abdu Hadi.Saya sendiri kalau musim buah selalu duduk atas pokok dan sesekali itu tentulah ada jatuh dari pokok manggis misalnya.Maka jatuh dan mengakibatkan terseliuh dan kena bergosok dengan Abdu Hadi.Biasanya bila bergosok dua kali dah baik.Selain dari mengurut Abdu Hadi juga mengubati orang patah.Banyak juga saya dengar orang dari Hospital Lipis datang berubat dengan dia dan banyak yang baik.Hari ini nak cari bomoh patah memang susah, dahulu selain dari Abdu Hadi ada saya dengar ada tok bomoh patah diJeram Landak,Jerantut tetati sejak akhir-akhir ini sudah tidak kedengaran lagi.Tukang urut ini menurut ayah yang sama-sama menunaikan haji dengan ayah saya begitu sihat bogar bila diRelong tetapi bila sampai diMekah ,ayah saya yang kurang sihat jadi sihat, dia pula (Abdu Hadi) tidak sihat dan ayahlah membantu dia semasa ditanah suci itu.

Anak-anak Abdu Hadi kebanyakan tidak mahu mewarisi kepakarannya, saya pula berpendapat zaman sekarang ini kerjaya yang berkaitan dengan kesihatan mendapat pasaran yang baik, dimana misalnya dibandar-bandar sekarang tumbuh macam cendawan pusat kesihatan atau SPA yang menjalankan kerja mengurut.DiKuantan saya tengok pehuh orang berurut kaki terutama dekat Taman Kerang depan Masjid Besar ,Kuantan itu diwaktu pagi malahan tukang urutnya perempuan pulak.Jadi anak Abdu Hadi macam Mat Leper patut mewarisi kemahiran ini.Saya sendiri tidak begitu tahu kenapa namanya digelar Mat Leper, setahu saya kalau tin susu digelek oleh tayar lori boleh menjadi leper.Walaubagaimanapun Mat Leper ini mempunyai kemahiran bermain bola yang baik iaitu boleh mengambil tendangan sudut yang selalunya menghasilkan gol.Mungkin tendangan sudut yang macam meleper itu menjadi Mat Leper mendapat namanya.Selain dari itu saya juga diberitahu oleh kawan-kawannya yang kaki dia boleh kembang bila menyepak bola atau menahan bola yang inilah keistimewaan beliau.Hari ini dekat pesta bola dunia diAfrika Selatan saya teringatkan Abdul Hadi dan anaknya Mat Leper yang membuat saya tersenyum kalau mereka dapat membuat perniagaan urut disana pula.

Hadis yang ada sangkut paut dengan tangan ialah dari Usman bin Abi Ash Ats Tsaqafi RA katanya dia menceritakan kepada Rasulullah SAW satu penyakit yang dideritainya sejak masuk Islam.Maka sabda Rasulullah SAW katanya " Letakkan tanganmu ditubuhmu yang terasa sakit, kemudian ucapkan Bismillah tiga kali , sesudah itu baca tujuh kali : A'udzubillah wa qudratihi min syarri maajidu wa uhadziru "(Al-Imam Muslim,Terjemahan Hadis Shahih Muslim,2007:146)

Aminudin Ph.D

No comments:

Post a Comment