Wednesday, May 26, 2010

Anekdotku 1-Sungai Batu Tempat Ku Dilahirkan Dan Batu(Stone)


Sungai Batu,Kampung Relong adalah tempat saya dilahirkan.Saya dilahirkan disebuah rumah kampung terletak ditepi paya berhampiran pula dengan Gua Bama.Nama Sungai Batu mengambil sempena banyaknya batu-batu besar disitu yang merupakan akar atau sebahagian dari Gua Bama.Batu-batu besar dekat rumah kami itu adalah juga tempat saya dan rakan sebaya saya bermain semasa bebudak dahulu.Saya masih ingat betul batu-batu itulah tempat emak menjemur padi yang mengakibatkan padi-padi itu cepat betul keringnya.Batu-batu itu amat menarik pandangan saya dimana dari jauh kelihat berwarna perak bila dipanah terik mentari. Batu-batu itu pada bahagian yang menghadap gedung Wan Tekah adalah juga tempat kami kanak-kanak masa itu duduk-duduk bermain dan kadang-kadang memancing ikan yang banyak dalam gedung tersebut bersama Jefri dan Alim.Kalau hari cuti sekolah budak-budak anak Pakencik Akob akan datang turut bermain diatas batu tepi gedung itu seperti Lalmi,Miah dan Meah.Saya juga ingat dicelah-celah batu itu tumbuh banyak pokok kelat dan ara yang menjadikan beburung datang untuk memakan bebuah kayu itu.Disamping itu perkara yang saya tidak lupa ialah pokok-pokok rembia tumbuh subur berdekat batu-batu tersebut tercatuk.Dari pokok rembia inilah ayah mengambil batang dan dibelah batang rembia itu bagi diberi makan pada itek dan ayam kami selain dari padi yang kami tanam.Bila musim kering atau kemarau pula gedung Wan Tekah akan dibuka airnya bagi membolehkan kami berikan atau menangkap ikan dan biasanya dicelah-celah batu-batu itulah diamnya ikan yang besar seperti tioman,sebarau,potak,lampang dan lain-lain.

Saya juga membuat kajian tentang Lembah Bama dan percaya batu-batu dari sinilah yang dihantar keMesir bagi pembinaan Piramid itu.Hanya saya belum berkesempatan untuk menguji batu disungaibatu itu adakah sama dengan batu yang dibuat Piramid tersebut.Namun yang mistrinya pembinaan Piramid diMesir itu tidak diketahui dari mana datangnya batu-batu itu ?Selain dari itu ingatan saya yang masih kekal kehari inilah perpindahan kami dari rumah kami ditepi Gua Bama itu kerumah kami dekat rumah Cikgu Bakar itu adalah kerana pembinan Kuari Pecah batu jugalah.Rumah kami sering dihujani oleh batu-batu dari Gua Bama bila setiap kali diletupkan oleh sebedor yang tidak bermata itu.Ada perkerja yang berkerja dikuari itu menjadi kawan kami kehingga kehari ini macam Abang Ghani dan adiknya Ngah yang mencari rezeki dikuari tersebut.Hari ini mereka telah kembali semula kekampung halaman mereka diTrengganu yang mana negeri itu telah menjadi lebih makmur dari Pahang sekarang kerana hasil minyaknya.

Batu-batu halus sebesar ibu jari kita akan kami jadikan batu telangkup yang merupakan permainan popular dimasa kami bebudak.Batu-batu sebesar ibu jari itu tadi kami pilih sebanyak 7biji yang mana dilabungkan berpasang-pasang dengan sebiji dijadi batu pelambungnya untuk ditangkap dan apabila selesai akan ditimbang dibelakang tapak tangan dan dikira point apabila dapat ditangkap.Permainan ini sebetulnya permainan budak perempuan tetapi inilah yang kami mainkan dan malahan budak lelaki lebih hebat dari bebudak perempuan ketika itu terutama sekali Lalmi dan MeDagu.Batu lada pula menjadi kegemaran kami untuk dijadikan peluru bagi melastik burung bila burung banyak dimusim buah.Kadang-kadang kami melastik juga buah mempelam muda Pakngah Man.Hari ini saya dapati batu-batu sungai sudah menjadi kesukaan peminat hiasan rumah bagi menghias halaman rumah mereka.Majlis Perbandaran Kuantan pun turut membina satu laluan pejalan kaki diTaman Gelora bagi peminat urutkaki yang dibuat dari batu sungai dan inilah yang lihat batu-batu tetap berguna dalam kehidupan kita.Saya juga mendapati simpulan bahasa kita berkaitan batu iaitu batu air, batu ajuk, batu ambar, batu amzil, batu badar,batu buyung, batu kali,batu pualam dan lain-lain yang maknanya pastilah anda tahu ?

Manakala petikan dari hadis yang berkaitan elemen batu ialah " dari Abu Hurairah RA ,katanya " ketika orang-orang Habsyi mengadakan pertunjukan tombak dekat Rasulullah SAW, tiba-tiba Umar masuk lalu dia merunduk mengambil batu-batu kerikil untuk melontar mereka.Kata Nabi SAW, kepadanya, "Biarkanlah mereka bermain hai Umar " (Imam Muslim,Terjemahan Hadis Shahih Muslim,2007:117)

Aminudin Ph.D

No comments:

Post a Comment