Tuesday, May 11, 2010

Memori 30-Cherating,Kuantan,Pahang

Kampung Cherating,Kuantan banyak dikenali oleh pelancung luar negara kerana terdapat Kelab Med.Kelab ini dahulunya amatlah exclusive dan terhad keahliannya, namun begitu sekarang boleh dihuni oleh ramai orang ditempat penginapan mereka.Kampung Cherating ini dahulu seingat saya banyak sungguh pokok-pokok ara tumbuh terutama dekat bukit yang menghala kepantainya.Dengan banyaknya pokok yang akarnya bersimpang-siul dan bercerat itu serta ranting-ranting ara yang berunjuran ketanah itu memungkinkan nama Cherating diperolehi.Kerajaan telah membina pusat kebudayaan diCherating ini dan semasa saya memulakan perkhidmatan diPahang,saya pernah hadir melihat pertunjukan kebudayaan dikawasan kampung diCherating ini yang berhampiran jalan besar Kuantan-Kemaman sekarang.Namun dengan adanya rumah kebudayaan yang didirikan dekat pantai sekarang rumah tradisional dahulu itu nampaknya kian kurang mendapat sambutan lagi, dengan kata lain aktiviti lebih tertumpu ketepi pantai pula.

Apa yang masih segar dalam ingatan saya tentang Cherating ini juga ialah Kem Cherating itu sendiri dimana dibina oleh Jabatan Keselamatan Pahang bagi para pendatang Vietnam yang melanda Negeri Pahang satu ketika dahulu.Semua pendatang Vietnam yang mendapat dipahang akan diambil dan dikumpulkan disini.Pada mulanya Kem ini dikawal oleh pihak Rela, namun kemudiannya diserahkan kepada Jabatan Penjara.Saya masih mengingati ketua yang menjaga disitu ialah Tuan Husin Belada dengan pegawai-pegawainya.Saya sering kekem itu membuat tinjauan dan menentukan kesihatan para pendatang terjamin supaya tidak merebak keorang kita.Malahan sebuah klinik yang bertaraf antarabangsa pernah didirikan disini oleh pihak PBB.Menjadi kenangan juga semasa saya bertugas menyelia kem ini, ialah kereta saya terlibat dengan kemalangan, tetapi oleh kerana saya bertugas diagensi keselamatan cepat-cepatlah pihak polis membantu kerana boss saya Tuan ACP Sulaiman menalipon anakbuahnya supaya membantu saya.Hari ini saya telah meninggalkan perkhidmatan keselamatan kadang-kadang bila keDungun tentu melalui kawasan ini, saya gembira generasi sekarang hidup aman kerana tiada ancaman seperti kami alami dizaman tahun 1970an tetapi walaubagaimanapun kini kita dilihat ada masalah jenayah yang kian bertambah jika dibandingkan dengan dahulu, jadi agensi keselamatan kenalah mengorak langkah menyediakan strategi dan tindakan untuk mengatasinya pula.

Aminudin PhD

No comments:

Post a Comment