Thursday, May 27, 2010

Anekdotku 3- Aki Had Tukang Calat

Rumah Aki Had terletak tidak jauh dari rumah paman saya Pakandak Dahan, disinilah juga kami bermain sama Manan, Zahar,Shamsuddin ,Jantan dan beberapa budak lain.Selain dari memanjat pokok buahan yang terdapat banyak dekat rumah Pakandak itu kami juga kadang-kadang membedal buah asam jawa dekat rumah Hassan Titik dan Aki had itu.Aki Had sebenarnya Tukang Calat yang disebut secara biasanya Tokmudin.Kami diRelong memanggil calat yang bererti menghiris sebahagian dari bahagian tertentu, misalnya sianu orang lelaki itu.Aki Had memang ditakuti oleh bebudak lelaki yang akan kena calat.Biasanya budak yang hendak masuk sekolah menengah rendah akan dicalatkan atau dikhatankan oleh Aki Had. Jadi sebelum dicalat keluarga budak tersebut akan membuat khenduri.Jadi saya masih ingat Abang Main anak Pakatih Hassan ada membuat khenduri sebelum dia dicalat.Saya lihat Abang Main ,kelihatan cool sahaja dan tidak takut macam budak lelaki lain.Budak yang takut mungkin anunya ,buta yang mereka jadi takut dan macam nak lari.

Bagi bebudak yang nak kena calat pada hari itu, pagi-pagi lagi telah kena mandi didalam parit atau pergi dekat rumah Pakatih itu.Perigi dekat rumah Pakatih agak besar juga dan airnya sejuk,maklumlah terletak dekat beberapa batu besar yang seingat saya hapus kepala tingginya.Disitulah budak-budak dan abang Main berendam dan setelah beberapa jam mereka disuruh naik kerumah untuk dicalat diatas batang pisang.Mereka dicalat dengan pisau khas Aki Had yang saya kira ditajamkan oleh Hassan Titik yang pandai membuat pisau dan parang.Jadi bagi bebudak yang belum dicalat bila mendengar rakan-rakan mereka menjerit tentulah takut malahan ada juga cuba nak lari.Setahu saya sebelum budak-budak itu dicalat mereka telah dijampi oleh Tok Mudin supaya tahan sakit seperti juga sistem bius yang diamalkan dihospital.Selepas dicalat budak-budak dibaringkan dengan kain pelekat digantung pada siling rumah atau pada dawai yang direntang tengah-tengah rumah.Lepas dicalat itu mereka akan tidak diberi makanan yang berzat sangat kerana takut bentan.

Inilah ingatan saya tentang bercalat dikampung kami dan saya ingatkan peristiwa Abang Main bercalat.Saya pula telah berkhatan diHospital Lipis dan masa itu seingat saya Aki Had pergi berjalan, mungkin kerumah anaknya diJerantut.Namun saya dengan AkiHad memang baik, kami selalu berseloro dan saya selalu berkawan dengan anaknya Dong yang selalu membuatkan gasing untuk saya.Berkenaan bersunat ini sepatutnya digunakan untuk sunat anak perempuan bagi lelaki disebut Khitan.Dalam hal Khitan ini dari Az-Zuhri yang Rasulullah telah bersabda " Siapa yang masuk Islam ,hendaklah berkhitan meskipun ia sudah tua "(M.Abdul Mujieb dan lain,Kamus Istilah Fiqh,1997:160)

Aminudin Ph.D

No comments:

Post a Comment